I Osby har dom satt upp en ”sommar restaurang” i en container och ett partytält och en liten terrass har dom minsann också fått till. Restaurangen heter ”sjöbris” och ligger nere vid Osby sjön.



När vi kom så var en kvinna i full färd med att höja priserna på menyn. Detta var tydligen så pass bråttom att det behövdes göras på stört. Hon släppte inte pennan eller ens flyttade sig för att vi kom så vi fick försöka se menyn så gott det gick över axeln på henne.
Jag förstår ju att varje krona är viktig. Men är dom verkligen så viktiga så att dom inte kunde skriva om den handskrivna menyn i kväll efter stägning eller imorgon innan öppning? Det hade ju sett väldigt mycket bättre ut och alla hade inte ens tänkt på att priserna höjts. Nu blev det bara VÄLDIGT uppenbart.


Ägaren (?) ursäktade att dom höll på att höja priserna och hade sen världens längsta utläggning om att han köper stora lådor med fetaost för 400 kronor och att när den tog slut så tvingades han köpa små paket på Ica istället och dom kostade minsann 30 kronor styck. Och för att kunna ta i osten med händerna så behövde han gummihandskar (tack och lov) och dom kostade också massor. Vid något tillfälle så erbjöd han sig att visa fakturan från sin leverantör.
Alltså snälla människa!! Jag kommer inte från skatteverket för att göra kontroll över kvitto och fakturor. Jag är bara en helt vanlig ”Svensson” som vill ha lite mat i magen.

Han lovordade även sin egen mat. Han hade dom allra bästa råvarorna och de allra mest välfyllda pizzorna. Jag kände bara att tragga mindre och prestera mer så ska jag själv avgöra den saken…….. om bara din (pengakåta) fru (?) kan flytta på sig så att vi får se vad som finns att välja på!!!
Efter ett evinnerligt tjat om kostnad på råvaror, kombinerat med snack om sin egen förträfflighet så tog en annan kille upp vår beställning. För enkelhetens skull kallar vi honom Ali (eftersom det verkar vara ett väldigt vanligt namn på en utländsk man) Jag beställde en laxtallrik och Robban en kvällens pizza som skulle vara med vinmarinerad fläskfilé. Just denna fläskfilé skar han en bit av och lät oss smaka för att riktigt sälja in maten. Självklart inte utan att han åter igen berättade om hur bra och dyra råvaror han hade.
Det var inte jätte mycket folk i restaurangen så när vi gick och satte oss så var det i tron att det inte skulle ta speciellt lång tid. Femton minuter en kvart har man ju fått lära sig att det tar att baka en pizza.
När vi satte oss vid bordet så såg jag något som den där frun(?) kanske skulle prioriterat före att skriva om priserna.

Vi satt där och tittade ut över sjön och väntade på vår mat. Vi blickade ut ännu mer över sjön och väntade ännu mer på vår mat.

Klockan tickade på och jag började fundera på om dom höll på att fiska upp laxen eller om dom bara plötsligt bestämt sig för att ta en lång rast.
Vi fortsatte att titta ut över sjön och väntade på vår mat. Det var ingen mening att vi pratade med varandra för vid detta laget kurrade våra magar så högt att vi hade behövt skrika för att överrösta ljudet.
Efter 45 minuter kommer ”Ali” fram till vårt bord. Han tycktes inte ens känna igen oss! Han frågar om vi hade beställt!?!? Ja med tanke på att vi hade både öl och vatten på bordet så var det väl uppenbart. Eller trodde han att vi tagit med det hemifrån?
När jag, ganska irriterat, sa att det var 45 minuter sedan så tog han fram block och penna och frågade vad vi hade beställt. Jag tittade surt på honom och frågade om dom inte ens hade börjat med vår mat. (Vilket var uppenbart att dom inte hade med tanke på att han inte ens visste om vi hade beställt eller inte.) Då sa han att lappen med vår beställning hade flugit bort. Flugit bort?!?!?! Och det tog 45 minuter att upptäcka?!?!
Jag blev ganska så irriterad och sa att vi ville avbryta beställningen och få pengarna tillbaka. För självklart betalar man ju INNAN man får maten. Då blev Ali lite desperat och sa att dom skulle börja med vår mat med en gång. (Ja håll hårt i lappen då så att den inte flyger iväg igen!!) Den skulle vara klar på 10 minuter lovade han. Vi bestämde oss för att ge dom EN chans till. 10 minuter skulle dom få. Inte en sekund till!
Exakt 10 minuter senare var maten klar. Som ”kompensation” fick jag en gratis ramlösa.

Maten var jätte god så det ska jag absolut inte klaga på. Men servicen var verkligen katastrofalt usel! Och jag skulle ljuga om man kände sig sedd och speciell där. Dom (iallafall Ali) tycktes ju inte ens komma ihåg att vi beställt mat av honom.
När man läser recensionerna på deras facebook sida så är det tydligen ganska så vanligt att dom glömmer bort sina gäster och glömmer att tillaga deras mat. Någon skrev att dom väntat på sin mat i 1½ timme!!! Det hade jag aldrig accepterat!! Alla som blivit bortglömda kompenseras med en gratis läsk.
Det där med den akuta prishöjningen har nog inte med den dyra fetaosten att göra. Någonstans måste dom ju få in pengarna för alla gratis läsk dom tvingas dela ut.
Men som sagt. Maten var god men om ni ska åka dit så gör det i god tid så att ni inte behöver vara nära döden av hunger innan ni får maten. Men väljer ni bara att åka dit en dag när det är 100% vindstilla så kanske inte lappen med er beställning flyger iväg.
0 kommentarer